Center for Klangkunst
“Rolling Stone”
-
Akio Suzuki
Den japanske lydkunstpioner Akio Suzuki, var på Møn i én måned og arbejdede med den Mønske natur som materiale – ud fra et akustisk perspektiv.
Den legendariske lydkunstner, har performet, bygningsinstrumenter og præsenteret lydinstallationer i næsten 40 år.
Hans musik er simpel og ren og undersøger, hvordan naturlige atmosfærer og lyde kan udnyttes og derefter frigøres. At opleve hans kunst er at miste sig i den lyd, der omgiver os. Suzuki spiller på en række unikke selvfremstillede instrumenter, herunder fx Analapos – et instrument han opfandt i 1970’erne, der skaber ekko gennem de akustiske transmissioner af en spiral line udspændt mellem to metal cylindre og fløjten (Iwabue) som er gået i arv i hans familie gennem mange generationer.
Rolling Stone
Formet af havet og kridtet skyller kuglerunde flintesten op på stranden. En unik geologisk formation, en naturens poesistreg, en uudtømmelig lydkilde. Kugleflint forekommer kun i Frankrig og Danmark ” særligt på det nordlige Møns strande og ved Møns Klint. Med udstillingen “Rolling Stone”, giver den japanske lydkunstner Akio Suzuki, kugleflinten hovedrollen.
Værkernes simple greb og de rå materialer lader flintens egen klang og dermed jordens råstoffer, klinge ” hvad enten det er faktiske lyde, som beskueren/lytteren selv kan aktivere, eller lyde som lytteren kan forestille sig, anvist af værkets kausale logik. Materialerne og kugleflinten er blyanten i disse lydlige stregtegninger. Udstillingen præsenterer en ny samling af Suzukis selvopfundne musikinstrumenter/lydgeneratorer. En praksis han har haft gennem de seneste 40 år, og i udstillingens videodokumentar demonstrerer Suzuki hvordan de nye instrumenter bruges.
Værket “Place of translation”, er en hyldest til Henning Christiansen, og består af syv sten og en potte med kugleflint, hvis konstellation mimer det traditionelle japanske Noh-teaters scene. Sten formationen lader sig ikke begrænse til udstillingsrummets vægge, men fortsætter på den anden side af husets gavl, hvor tre af de syv sten er placeret. Stenene, råstofferne, mineralerne stræber ud hvor de kom fra, rullende ud af menneskets greb og ind i naturens klangunivers. På udvalgte lokationer omkring Askeby og på Vestmøn, anviser Suzuki sine Oto-date, steder med særlige akustiske kvaliteter, der enten er klangforstærkende eller på forskellige måder danner grundlag for en lyttesituation (et projekt han har udført gentagende gange rundtomkring i hele verden, og en væsentlig del af kunstnerens studie og oeuvre). Suzuki opfordrer os dermed til at åbne vores ører og lytte til vores omgivelser, hvad enten det er lyd, som vi selv producerer, eller det er bagtæppet af tilværelsens lyd, som er omnipresent.
Da vi vaskede udstillingens sten rene for jord sagde Suzuki: “Happy stone” og brød ud i latter.
Akio Suzuki (født i 1941 i Japan) Seneste udstillinger og performances i udvalg: 2019: Museum of Contemporary Art Tokyo, Performances på KAAT Kanagawa Arts Theater. Angelica Festival, Bologna, Italien. Flutter Echo Festival på Cafe Oto, London. STUK, Leuven, Belgien. LA SENNE iOscillation Festival og Art Brussels. 2018: “From blanks to Sensitivity”: Kamigamo minamioji-cho, Kita-ku, Kyoto. City sound artist bonn 2018, installation in the interior courtyard of Kunstmuseum Bonn. Kumanokodo Nakahechi Museum of Art. Performance “Distance and Density” på Stadtpark i Trinkpavillon der Kurfürstenquelle.
Støttet af: Statens Kunstfond, JapanFoundation, William Demant Fonden, SNYK, og Vordingborg Kommune.