Hovedbygningen
“Som en nål i en høstak…”
-
Cildo Meireles
Udstillingen på Kunsthal 44 Møen præsenterer et udvalg af værker der tidsmæssigt spænder fra begyndelsen af 1970’erne til i dag og som udforsker forskellige forestillinger om rum og skala: For eksempel i værket Fio (Tråd, 1990) som er en enorm bunke hø omkranset af en guldtråd. I den ene ende af tråden er en enkelt 18-karat guldnål sat ind i høet. Sidstnævnte værk har inspireret til titlen på udstillingen.
La Bruja (Heksen, 1979-1981/ 2014) er det centrale værk i udstillingen og kan ses som et ‘filosofisk objekt’ eller ‘materiel tanke’: En kost læner sig op ad væggen, men i stedet for korte børster har skaftet 1.000.000 meter sort bomuldstråd, som dækker galleriet og resten af bygningen i et monstrøst rod.
“Det handler om …du tager et slags kaos og pludselig giver det orden, giver mening, en slags forklaring. Kosten er flertydig, du kan se den som begyndelsen, kilden til en stor ekspansion, eller som det sidste indsnævringspunkt af sammenpresningen. Og der er et andet paradoks, i stedet for at rengøre, skaber kosten dette kaotiske rod”[1] Cildo Meireles
Præsentationen af værket La Bruja er venligst støttet af Kvadrat.
Tidlige værker i udstillingen omfatter Insertions into ideological circuits (1970 -), hvor Meireles trykte kritiske erklæringer på Coca Cola-flasker eller stemplede dem på penge-sedler og sendte dem tilbage i omløb og derved udfordrede kapitalens og informationens helt egen måde at cirkulere på.
I forlængelse af diskussionen om værdi, præsenterer Meireles Money Tree (1969), hvori han udforsker paradokset i tings symbolske værdi versus den reelle værdi. Værket består af et bundt 50-kroneseddler, præsenteret som et kunstværk på en sokkel – og udbudt til salg for tyve gange dette beløb.
Som en nål i en høstak… vil også indholde et udvalg af lydværker Liverbeatlespool (2004), Mebs/Caraxia (1970), Rio Oir (2011) og Sal Sem Carne (1975). Ved at indføre lyd som et element, understreger Meireles det indbyrdes forhold mellem tid og rum, og sætter spørgsmål ved forskellige måder, hvorpå disse kan fremstilles.
Som nål i en høstak… er venligst støttet af KVADRAT, Vordingborg Kommune, Udviklings- og markedføringspuljen samt Statens Kunstfond. Udstillingen er produceret af Kunsthal 44 Møen i samarbejde med South Into North.
Udstillingen er kurateret af Julia Rodrigues.
Om Cildo Meireles
Mellem 2013 og 2014 har en stor retrospektiv udstilling af Cildo Meireles’ installationer rejst fra Museo Reina Sofia (Madrid , 2013), til Fundação Serralves (Porto 2013) og Hangar Biccoca (Milano, 2014) . I Europa har han tidligere haft en retrospektiv på Tate Modern (London, 2008), og Museu d’Art Contemporani i (Barcelona,2009). Andre større monografiske udstillinger omfatter Museu de Arte Moderna (Rio de Janeiro ); Musée d’Art Moderne og Contemporain de Strasbourg ; New Museum of Contemporary Art (New York) ; Kiasma Museum of Contemporary Art (Helsinki) ; Institut Valencia d’Art Moderne (Valencia); og Institute of Contemporary Arts (London).
[1] Cildo Meireles, redigeret af Guy Brett, Tate Modern, London 2008 s. 158