Center for Klangkunst

“Hausmusik”

  • Hans Peter Kuhn

Udtrykket ‘Hausmusik’ stammer fra det 19. århundredes tyske bourgeoisi, hvor overklassens døtre skulle lære at spille enten klaver eller violin. De familiemedlemmer, der kunne spille et instrument, samledes på vinternætter for at skabe musik sammen. Men døtrene måtte også vise deres færdigheder til de fester eller receptioner, som deres nyrige forældre afholdt. I installationen lever beboerne ikke i huset, men huset selv udøver musikken. Således står titlen Hausmusik som en ironisk henvisning, mens undertitlen seriel series indikerer en ikke-narrativ præsentation.

De fire værker der er udstillede har det serielle og minimalistiske tilfælles. Værkerne har alle repetitive dele og er formalistisk forbundne, men præsenteres gennem meget forskellige medier: video, skulptur og før-digitalt lysbilledapparat. Mindst tre af værkerne har et sammenfaldende forhold til lyd. Selvom de har et stærkt visuelt aspekt, er det lyden, der skaber det underliggende narrativ.
Værket Aus der Tiefe (Møn), består af et højttalerensemble på 16 ens bashøjttalere, der er drevet af 16 lydkilder. Højttaler og kilde tilsammen udgør ét enkelt instrument, der bliver til et højttalerorkester med 16 instrumenter og 16 stemmer. Hver stemme spiller meget lavfrekvente lyde, der ligger under grænsen for den menneskelige hørelse. På grund af den lave frekvens er membranernes bevægelser synlige og hver højtaler har sit bevægelsesmønster.  Til videoen FLAGS reagere 140 flag på vindens forskellige bevægelser i en stor bugt i Nord Irland. Videoen viser 448 flag der bevæger sig separat og uafhængigt. En lydløs video hvor naturen mimere partituret til et stykke samtidsmusik.

Hans Peter Kuhns akustiske materiale er optagelser af konkrete lyde; både naturens- og hverdagens lyde eller blot – som i herværende tilfælde – naturens lyde. Størstedelen af det lydmateriale, som Hans Peter Kuhn bruger i sine kompositionsprocesser, underlægges en elektronisk behandling. Hvad lytteren hører er fuldstændig usammenligneligt med lytterens reservoir af akustiske oplevelser. Et idiosynkratisk, umuligt og rent virtuelt lydmiljø etableres, som gennem sin kunstighed forskyder enhver forståelse, der baserer sig på narrative strukturer. Lydene musikaliseres og lytterens opmærksomhed bevæger sig væk fra narrativets faste form.

“Netop fordi Hans Peter Kuhn ikke etablerer nogle kunstige rum gennem lyd, er det spatiale aspekt centralt for hans arbejde. Det er på den ene side en vigtig del af den musikalske disposition og på den anden side linket mellem auditiv og visuel reception. At se det, som man ikke kan høre, og at høre det, som man ikke kan se, er et afgørende karakteristika for en sådan kunstposition, som placerer sig mellem musique concrète og tværmediale oplevelser.” Volker Straebel i Hans Peter Kuhn – Licht und Klang (Heidelberg: 2000)

HANS PETER KUHN
Han har udstillet sine lyd- og lysinstallationer mange steder i hele verden; Museum of FineArts, Boston; P.S.1 Museum, New York; Contemporary Arts Museum HoustonSan Francisco Museum of Modern Art; Centre Pompidou, Paris; Akademie der Künste, Berlin; Artangel, London; Künstlerhaus Bethanien, Berlin og Skulptur i Eventyrhaven, 2005 i Odense. Siden1982 har Kuhn også lavet performances som har lyd som hovedkarakter. Fra 1978 til 1998 samarbejde han med teaterkunstneren Robert Wilson og komponerede musik og lydkunst til mere end 30 teaterproduktioner, film og udstillinger. Kuhn er anderkendt for sine kompositioner til moderne ballet med arbejder til den britiske danser og koreograf Laurie Booth. Til adskillige film har han skabt lydsiden og komponeret musik.  I samarbejde med forfattere skabte han fire Audio Art radio stykker. I 1985 initierede Kuhn et radioprogram for ny musik og lydkunst i Berlin, som han var vært for frem til 1990. Kuhn var gæste professor ved Justus-Liebig University i Giessen (DE) i 1996. Sammen med Robert Wilson modtog han Golden Lion ved the Biennale Venice 1993 for installationen Memory Loss. Han modtog en Bessie Award i 1989 for musikken til danseproduktionen Suspect Terrain. Siden 2012 har han været gæsteprofessor for eksperimenterende lydkunst ved Universität der Künste, Berlin.
Født 1952 i Kiel (DE) og bor i Berlin (DE) og Amino/Kyoto (JP).
www.hanspeterkuhn.com

HAUSMUSIK er støttet af BIKUBENFONDENStatens Kunstråd og Vordingborg Kommune.

Pressen skrev:
– Torben Sangilds artikel “Bragende god kunst langt fra alfavej taler til øret og øjet”om Hans Peter Kuhn Hausmusik:serial series i Politiken 20.7 :
http://politiken.dk/kultur/kunst/kunstanmeldelser/ECE2347059/bragende-god-kunst-langt-fra-alfarvej-taler-til-oeret-og-oejet

Seismograf. Interview med Hans Peter Kuhn:
http://seismograf.org/interview/lyset-peger-paa-lyden-interview-med-hans-peter-kuhn

Aus der Tiefe (Møn), 2014

FLAGS

Lydfarver, Klangfarben, 2014